اهمیت تزکیه نفس
همه اختلافاتی که در بشر هست برای این است که تزکیه نشده است. غایت بعثت
این است که تزکیه کند مردم را تا به واسطه تزکیه، هم تعلم حکمت کند و هم تعلم قرآن
و کتاب و اگر چنانچه تزکیه بشوند طغیان پیش نمی آید. کسی که تزکیه کرد خود را هیچ
گاه خودش را مستغنی نمی داند «ان الانسان لیطغی ان راه استغنی » وقتی که خودش را
می بیند و برای خودش مقام قائل است و برای خودش عظمت قائل است این خودبینی اسباب
طغیان است. اختلافاتی که بین همه بشر هست، اختلافاتی که سر دنیا بین همه بشر هست
این اختلافات ریشه اش این طغیانی است که در نفس هاست و این گرفتاریی است که انسان
دارد و گرفتاری به خود دارد و به هواهای نفسانیه. اگر انسان تزکیه بشود ونفس انسان
تربیت بشود این اختلافات برداشته می شود.
صحیفه نور - جلد 14 - ص 254
قیام برای خدا واستقامت در راه حق
انبیاء در تبلیغاتشان ابتدائا ً یک بودند، موسی علیه السلام یک نفر بود،
رسول اکرم (ص) اول که مأمور شد، خودش تنها مأمور شد«قم فانذر» نهضت کن و مردم را
دعوت کن، دعوت ابتدا از خود حضرت شروع شد و آن روز که اعلام نبوت فرمود، یک زن و
یک بچه به او ایمان آورد لکن استقامت که لازمه رهبری انبیاء گرام است به طور کامل
در رسول اکرم بود «فاستقم کما امرت» نهضت کن و استقامت کن، این دو خاصیت در پیشبرد
مقاصد بزرگ پیغمبر اسلام دخالت داشت: قیام و استقامت. این استقامت موجب شد که با
اینکه هیچ در دست نداشت و تمام قوای قدرتمندان بر خلاف او بود به طوری که در مکه
نمی توانست به طور علن دعوت کند لکن مأیوس نمی شد از اینکه نمی تواند علنا مردم را
دعوت کند، مأیوس نبود، دعوت زیرزمینی بود یکی یکی ها را به خود جذب کرد تا وقتی که
تشریف بردند به مدینه مأمور شدند که مردم را دعوت کنند به قیام بل انما اعظکم
بواحده ان تقوموا لله در اینجا دعوت به قیام است، دعوت به قیام جمع است و مهم قیام
لله است برای خدا.
صحیفه نور - ج6 - ص 141
موضوع مطلب :